מכל ארצות אירופה יהדות גרמניה הייתה בין העשירות תרבותית ומסורתית, ובוודאי אחת המפורסמות שיש. גם ה"פיתרון הסופי" של הנאצים והשואה לא הצליחו למחות 1600 שנה של תרבות יהודית בגרמניה.
האלף הראשון
ידוע על יהודים שהתגוררו בגרמניה במאה ה-4 לספירה.קבר יהודי מתקופה זו התגלה בעיר קלן. כאשר היהודים הגיעו אל "ארצות הברברים" הנצרות עדיין לא הייתה דת שלטת במערב אירופה והאימפריה הרומית עדיין הייתה בעלת עוצמה. מעט מאד ידוע על היהודים בתקופה קדומה זו.במאה ה-8 יהודים נפוצו בין השבטים הגרמנים לאורך נהר הריין. ברוב המקרים חיו בשלום עם שכניהם הנוצריים, דיברו אותה שפה,ולעיתים קרובות נשאו אותם שמות פרטיים , מפתיע כי גרמנים רבים המירו את דתם ליהדות בתקופה זו, כמו לנצרות.
אי אפשר לאמר שחייהם של היהודים היו שלווים במיוחד באותה עת, אבל כמו השכנים הנוצריים. גרמניה הייתה מורכבת משבטים רבים שנלחמו בינם לבין עצמם על שליטה בשטחי אדמה. מאוחר יותר התאחדו השבטים ל"ממלכת גרמניה" אבל מלחמות בין שבטים היו עניין בשגרה.
אחרי קרל הגדול שאיחד את מרבית אירופה תחת שלטונו, גרמניה הייתה חלק מה"אימפריה הרומית הקדושה" תקופה זו לא הייתה טובה יותר לתושבים והמלחמות נמשכו ,רק שכעת היו נגד אומות אחרות או מאבקי כוח נגד הכנסייה הקתולית.
הכנסייה הקתולית שלטה באירופה והנחילה את תפיסות עולמה, ואת הדוקטרינות שלה, כולל אלו שהתייחסו ליהודים כ"דחויים" כאלו שראוי להתרחק מהם, ובוודאי כל מי שהוא נוצרי מאמין.
אבל בניגוד לממלכות אחרות באירופה של ימי הביניים ,דווקא בגרמניה ניסיון הכנסייה הקתולית להנחיל את תפיסת עולמה בקשר ליהודים –לא עלה יפה.
ולמה?
ראשית כי התושבים המקומיים היו עסוקים במחיה והישרדות ולא העסיקו את עצמם בהרהורים ותפיסות דתיות.
שנית- מקומם היציב של היהודים בחברה, בשל הנפח הכלכלי שתפסו.(בעיקר סוחרים).
היהודים (האשכנזים) יצרו קהילה של סוחרים וקשרי מסחר ברחבי אירופה עם יהודים אחרים, ואלו ייבאו סחורות משמעותיות לקיום היומי.רשת הקשרים של היהודים, אפשרה את צמיחתו של מעמד סוחרים יהודי.
במקביל לשגשוג הכלכלי צמחה קהילה יהודית עם אנשי רוח ותורה.
בסוף המאה ה-9 ייסד רבינו גרשום את הישיבה במיינץ.הישיבה הייתה היוקרתית ביותר באותה עת ומשכה תלמידים מרחבי אירופה. כאן גם למד רש"י ישיבה נוספת הוקמה בוורמס ושתיהן פרחו.
מסעות הצלב וימי הביניים
תור הזהב של יהדות גרמניה נגמר ב26 נובמבר 1095 בעיר קלרמונט במרכזה של צרפת ,האפיפיור אורבן השני ,יצא בקריאה למסע הצלב הראשון ושחרור ירושלים מהמוסלמים הכופרים.
תופעה נילוות למסעי הצלב הייתה ראיית היהודים כ"אאוט סיידר" למטרה המרכזית. צלבנים היו טובחים בקהילות היהודיות שהיו "על הדרך" לשחרור ירושלים. קהילות הערים וורמס, מיינץ,קולון נכחדו. במיינץ ,לשם דוגמה, 1.100 יהודים נהרגו ביום אחד ב1096, בית הכנסת ומבני קהילה אחרים נשרפו. מהומות אלו נמשכו לאורך כל תקופת מסעי הצלב במאות ה12 וה13.
תופעה נילוות הייתה הרחבת אפשרויות המסחר, ובמהלך ולאחר מסעות הצלב ,סוחרים יכלו להיות כל אלו שיצרו קשרים מספקים בארצות השונות. לא היו צריכים יותר את היהודים בתור סוחרים. היות ולנוצרים אסור היה להלוות כסף, ויהודים לא יכלו להיות חברים בגילדות השונות (תנאי ראשוני לחברות בגילדה, היותך נוצרי מאמין) הרי יהודים החלו יותר ויותר להיות חלפני כספים. קשה להגיד שתעסוקה זו חיבבה אותם במיוחד על שכניהם והנזקקים להם.
בנוסף לכך ליהודים לא ניתן להתגורר ליד נוצרים, והם התגודדו בשכונות מיוחדות להם (גטו) שמטרתו הייתה לכאורה הגנה על היהודים. הם התחילו לחשוש לצאת מהגטו וחלקים רבים של המחיה התנהלו בתוך גבולותיו הקהילה היהודית שנקראה אז "קהל" נדרשה לשלם כסף רב לרשויות עבור הזכות לחיות מוגנת בגטו.
הקהילה היהודית,הקימה לעצמה שירותים רבים בתוכה, שיאפשרו מחיה. השפה הפכה להיות אידיש (מקורו בניב ימי ביניים של גרמנית) בהדרגה נוספו לאידיש מילים שמקורן בעברית ויכולת התקשורת של היהודים עם סביבתם הצטמצמה.
במחצית השנייה של ימי הביניים הומצאה האינקוויזיציה בספרד וזו חייבה יהודים רבים להתנצר או למות. יהודים הואשמו בהרעלת בארות וגרימת מחלות, וכן עלילות דם שונות.
מעבר לכך גורשו היהודים לעיתים קרובות מעריהם ובתיהם.
היהודים חיו בחסדי השלטון והשליט. קיבלו ממנו זכויות מסוימות ושילמו מיסים, נקבעו האזורים בעיר בה יכלו להתגורר ,תעסוקה אפשרית.
הסכם ראשון מסוג זה (Servi Camerae Nostrae) נחתם על ידי הקיסר פרדריך השני ב1236, ולמעשה רואה ביהודים "רכוש "השליט.
למרות שהיהודים גורשו לעיתים קרובות, מעולם לא עזבו את גרמניה, ואם נאלצו לעזוב עיר מסוימת מצאו מחסה בעיר אחרת. הסיבה למתן המחסה הייתה בד"כ כלכלית (מיסים גבוהים והיות היהודים עדיין סוחרים טובים בעלי קשרים רחבי אופקים). כאשר היו פחות נחוצים במקום החדש, היו מתחילות מהומות אלימות, גירוש וחוזר חלילה.ככה הגיעו היהודים לפולין למשל במאה ה-14.
יתרון אחד היה לעיסוק היהודים בכספים- קרבתם אל השליטים ואל בתי המלוכה. לא מעט פעמים מוצאים את היהודי כיועץ למלך או לנסיך,מסייע לו לחמש צבא חדש,לבנות ארמון או לרהטו.יועצי מלך אלו- תפסו עמדה ויכלו לעיתים לסייע לקהילה היהודית כאשר התעוררו מהומות ופרעות למשל אופנהיימר במאה ה-17 שהצליח לשכנע את דוכס ויטנברג שלא לגרש את היהודים ולאפשר להם לחיות בדוכסות שלו בדרום גרמניה.
למעשה בימי הביניים יהודים היו בכל הערים בגרמניה, מהריין דרומה מזרחה וצפונה.
במאה ה-13 הוקמו קהילות גם במינכן ,ווינה וברלין- אלו הפכו לערים חשובות בהמשך ההיסטוריה.
בתקופת מלחמות הדת, ובהשפעתו של מרטין לותר והרפורמציה נעשו פרעות נוספות ביהודים שסירבו להמיר את דתם.מלחמת הפרוטסטנטים בקתולים לא מנעה נזקים ליהודים גם.
העולם המודרני
מעמד היהודים החל להשתנות במאה ה-17 כאשר המלוכה האבסולוטית (נאורה) תפסה את מקום השלטון הישן.אלו הבחינו כי היהודים הם בעלי ערך למדינה- ולכן מדינות רבות בגרמניה, פרוסיה,המבורג,ברנדנבורג ואחרות אפשרו ליהודים מגורים בשטחם.חוקים רבים נחקקו בתחום חיי המשפחה,חנוך תעסוקה,ומסחר והיהודים קיבלו זכויות בכל התחומים.
אבל המהפך המשמעותי בחיי היהודים היה במאה ה-18, בשעה שזכויות היהודים הושוו בהדרגה לאלו של יתר האזרחים בגרמניה.במקביל התאפשרה להם אוטונומיה של חיי הקהילה ומוסדותיה.
תנועת ההשכלה, והשתתפות היהודים בלמודים גבוהים,גרמו לצמצום הדרגתי של מעמד הקהילה. המשכילים היהודים לא היססו להעביר ביקורת על הקהילה ואופייה. רבים מהיהודים עזבו את הגטו וקיבלו השכלה חילונית ,בעת שבתי הספר נפתחו לציבור הרחב.אחד היהודים המוכרים של תנועת ההשכלה הוא משה מנדלסון ,אבל בעוד הוא נשאר יהודי בתפיסתו, רבים התבוללו.
המהפכה הצרפתית למעשה חיסלה את ה"קהל" היהודי, ההכרזה על "חופש, שוויון, .." כללה את היהודים,כמו כל אזרח אחר.כיבוש אירופה על ידי נפוליון גרם לתפיסה זו לחלחל.
ב1812 פרוסיה הפכה למדינה הראשונה בגרמניה שהעניקה זכויות אזרח מלאות לתושביה היהודיים.
היה לכך השפעה מכרעת על חיי הדת והמסורת,רבים מהיהודים הצטרפו לתנועה הרפורמית,בית הכנסת הרפורמי הראשון הוקם בהמבורג ב1817,עד מהרה נפתחו רבים אחרים,ברלין הייתה מרכז הרפורמה,והוקם בה בית ספר יהודי- נאו אורתודוכסי.במקביל בברסלאו Breslau, וקמה התנועה הקונסרבטיבית.
היהודים היו כבר חלק מהחברה. רבים לקחו חלק במהפכה של 1848 (אביב העמים).
בראשית המאה ה-19 ניתן היה להבחין בתופעות אנטישמיות, אבל היא הייתה מודחקת מאד.במהלך המאה הגיעו לגרמניה פליטים יהודיים ממזרח אירופה.רובם עניים ודתיים-מסורתיים.
בסוף המאה ה-19 החלו רעיונותיו של תיאודור הרצל לחלחל בציבור היהודי, הרצל שהתגורר בוינה נתן משמעות אחרת ליהדות- בהיבט של ציונות פוליטית.
בראשית המאה ה-20 יהודי גרמניה זכו לראנסנס.ספרים נכתבו ופורסמו, מחזות תיאטרון. השפה העיברית הוחייתה .חלק מהיהודים היגרו בתקופה זו, רובם לאמריקה או פלשתינה, אבל הרוב בחר לחיות בגרמניה ורק לאחר עליית היטלר לשלטון ב1933 היגרו.
עלייתו של היטלר לשלטון, ב1933 סימנה את קץ יהדות גרמניה. אבל רק ב1935 חוקק את חוקי נירנברג הגזעניים,אלו שללו את אזרחות היהודים, והטילו עליהם מגבלות משפילות.
המצב החמיר עם הסיפוח של אוסטריה ,אז ההתקפות נגד היהודים הפכו לעינייך של שיגרה.שיאן של ההתקפות היה בליל הבדולח ב9 נובמבר 1938 בו נשרפו בתי כנסת ובתי עסק יהודים. יהודים נהרגו ונפצעו במהלך המהומות.
במרץ 1941 היטלר הורה על "הפתרון הסופי" בו יהודים חוייבו לשאת טלאי צהוב , והחלו משלוחים לגיטרות ומחנות בכל אירופה. הגדול מכולם היה אושוויץ (Auschwitz)הממוקם בפולין .מחנות אלו היו מחנות עבודה ובסופו של התהליך היהודים נשלחו לשמד בחדרי הגזים.
במאי 1943 גרמניה הכריזה על עצמה " Judenrein" שמשמעותו נקייה מיהודים. בפועל היו באותה עת כ20.000 יהודים במחתרת בגרמניה.
אתרי הנצחה לשואת יהודי אירופה
אתר הנצחה נפתח ב1992 בווילת וואנזה- שם הוחלט על הפתרון הסופי על ידי הנאצים.
מחנות השמדה וריכוז שהפכו לאתרי הנצחה –
ברגן בלזן Bergen-Belsen ליד הנובר
דכאו Dachau ליד מינכן
שאכנאוזן Sachsenhausen in Oranienburg ליד ברלין
מוזיאון יהודי ובו אתר הנצחה לנספים הוא המוזיאון בפרנקפורט.
גם המוזיאון היהודי בברלין מהווה אתר הנצחה משמעותי
תולדות השואה- אסופת מאמרים באנגלית לפי לוח הזמנים של שואת יהודי אירופה
אחרי השואה
לאחר השואה רבים מהשורדים היגרו מגרמניה, אבל רבים אחרים התיישבו בה מחדש.
הקהילה היהודית מורכבת מ3-
יהודים שהתגוררו בגרמניה לפני המלחמה וחזרו אל בתיהם.
פליטים מרחבי אירופה
אלו שמעולם לא התגלו על ידי הנאצים ונשארו בגרמניה כל המלחמה.
אבל כל המספר של יהודי גרמניה היה 5% מכמות היהודים בה לפני המלחמה.
במחצית שנות השישים נוסדו הקהילות היהודיות מחדש במערב ברלין,מינכן, פרנקפורט,דיסלדורף,המבורג,וקלן והן כללו כ20.000 יהודים .
פחות מ1000 יהודים התגוררו במזרח ברלין.
הקהילות קיימו מוסדות קהילה מקובלים, שני בתי ספר יהודיים, שני עיתונים הודפסו.הקהילות הן מהעשירות בתבל, חלק לא מבוטל בשל ה"שילומים" של ממשלת גרמניה .
בסוף שנות ה-80 וראשית שנות ה-90 הרכב הקהילות השתנה. כמות עצומה של מהגרים מברית המועצות לשעבר, הביאו את הקהילה היהודית למספר של 40.000 נפש ב1993.
אבל המספר המדויק יותר הוא 100.000 נפש כולל יהודים לא אורתודוכסים, נשואי תערובת וכו.
ההשפעה של הגידול במספר היהודים יצרה צרכי קהילה חדשים, נפתחו חנויות למזון כשר, מסעדות, ארגוני סעד ותמיכה במהגרים, ועוד.
כיום מספר יהודי גרמניה הוא כ600.000 ,אוכלוסיה לא דתית ברובה. חלקה רפורמית או קונסרבטיבית . ב1995 הוקם ארגון הגג ליהדות הרפורמית בגרמניה .
ניתן לראות במהלך השנים, תנועות ניאו נאציות וגילוי אנטישמיות בודדים. גם אנרכיסטים (גלוחי ראש) בגרמניה סיגלו לעצמם אנטישמיות,אבל אלו ארגונים קיקיוניים שלא מצליחים להגדיל את מספר חבריהם ותהודתם.
גרמניה מיסדה מערכת יחסים דיפלומטית עם ישראל כבר ב1956, היותה המדינה החזקה ביותר כלכלית לאחר ארצות הברית מחד, והיותה תומכת ישראל מאידך מאפשרת לה לקחת חלק במעשי תווך מדיניים וצבאיים גלויים וסמויים.
כנראה שלא תהיה בכך כפרה. אבל ניסיון כנה –יש.
ברלין
העיר בעלת האוכלוסייה היהודית הגדולה ביותר,ובעלת אתרי זיכרון והנצחה לעבר היהודי המפואר.
לפני 1933 היו בעיר 16 בתי כנסת (רישום בקהילה היהודית מ1931).7 מהם אורתודוכסים,בסגנון ה"ישן" (Alter Ritus) והיתרה חדשניים (Neuer Ritus).
בנוסף לכך היו אין ספור בתי כנסת קטנים, חלקם שימשו רק בשבתות, רבים מהם היו באזור Scheunenviertel, אזור מגורים עני בו התגוררו פליטים יהודיים ממזרח אירופה. כנראה שהיו מעל 90 מקומות תפילה בכל העיר.
כיום יש בעיר 7 בתי כנסת פעילים. וחברים בארגון הגג של יהודי ברלין כיום 12.000 נפש. ארגון יהודי נוסף (מיסודם של האמריקאים) מונה כ- 30.000 נפש.גידול משמעותי היה לאחר נפילת חומת העיר כמובן.
המוזיאון היהודי החדש הינו האתר הראשון בברלין שכדאי להכיר. אתר קרוב אליו הוא האנדרטה לנספים בשואה. ולא רחוק משם בתחום הרובע היהודי הישן, שהיה פעם אזור עוני וכיום אזור בילוי גלריות, בתי קפה - נמצא בית הכנסת החדש ששוקם אחרי הפצצת בנות הברית ב1945 לא רק בתור בית כנסת, אלא ממש אתר הנצחה לקהילה שנעלמה.
מידע על אירועים יהודיים בעיר אפשר למצוא במרכז היהודי של ברלין (79 Fasanenstrasse) ושם גם ניתן למצוא מסעדה כשרה (קומה שנייה).
אתרים אחרים בעיר, הם המרכז לטופוגרפיה של הטרור –תצוגה באוויר הפתוח של תמונות לאורך רחוב Niederkirchner Strasse –בין רחובות Stressemann ו Wilhelmstrasse..(לא רחוק מפוסטדאר פלאץ). מוזיאון אחר מתעד את המסמכים של הגסטפו והפשעים שבוצעו על ידם בתקופת הרייך השלישי.
אתר אחר הוא וילה וואנזה הנמצאת בפרבר דרומי של העיר, כאן היטלר ובכירי משטרו החליטו את ההחלטה המזוויעה של הפתרון הסופי.
מינכן
במאה ה-13 מוקם רובע יהודי נפרד ליהודים, עם שירותי דת. לא הרבה לאחר מכן ב1285 עלילת דם ובה נהרגים קרוב ל200 איש. עם המגפה השחורה במאה ה-14 הפרעות ביהודים מחסלים את שארית הקהילה. שני גירושי יהודים במאה ה-15 מבווריה, והפיכת בית הכנסת של העיר,לכנסייה.
במאה ה-18 מורשים יהודים בהדרגה לשוב לעיר.השינוי המשמעותי הוא כמובן לאחר כיבוש נפוליון, המאפשר זכות מגורים וחופש דת. ואכן הקהילה גדלה מאד ולא מעט בגלל מהגרים מיתר גרמניה ומזרח אירופה.
לפני מלחמת העולם השנייה בעיר 10.000 יהודים, 3.500 נמלטים עם עליית הנאצים לשלטון בשלבים שונים.
1938 ליל הבדולח מסיר ספק לגבי כוונות הנאצים. 1000 מתושבי העיר נשלחים לדכאו.במהלך המלחמה עוד 4500 תושבים ישלחו למחנות הריכוז. מהם שרדו 300.
בעיר יש מעט מאד אזכור לחיי היהודים בעברה. המרכז היהודי נמצא ב27 Reichenbachstrasse, ובו פעילות חברתית-תרבותית, בית כנסת ומסעדה כשרה.
צפונה למינכן נמצאת דכאו .
פרנקפורט
עיר ידועה כעירם של משפחת הבנקאים היהודית, רוטשילד,
כמו גם עירו של מרטין בובר,הייתה ביתם של קהילת יהודים גדולה לפני השואה. המוזיאון היהודי, ממוקם בביתו של רוטשילד מעיד על עושרם וחייהם של היהודים בעיר מהמאה ה-12 . יש שם דגם בקנה מידה גדול של רחוב היהודים (Judengasse) שנשרף ב1711 , המוזיאון מכיל שחזור שח כמה בתים, של בית הכנסת של הגטו היהודי וממוקם ב 14-15 Untermainkai.
מאחורי המוזיאון נמצא אתר הנצחה ל11.000 יהודי העיר שנרצחו בשואה, הוא ממוקם בבית הקברות היהודי לשעבר, מכיל רשימת שמותיהם ,תאריכי לידה ומוות.
בית הכנסת המערבי הוא בית הכנסת היחיד של העיר ששרד את ליל הבדולח, נמצא ב30 Freiherr-vom-Stein-Strasse.
המרכז היהודי בעיר, ברחוב Westendstrasse מהווה מרכז חברתי. מעוצב יפה מאד כניסה ענקית מרשימה עם מצבת זיכרון הצומחת מהקרקע. כאן יש גם מסעדה כשרה טובה.
קלן
הקהילה היהודית העתיקה ביותר שהוקמה צפונית לאלפים. מאז ימי האימפריה הרומית בשנת 70 לספירה עת התיישבו בה יהודים. נמצאו בה מקווה ממאה ה-12 –וזה למעשה השריד היחיד המעיד על חיי היהודים בימי הביניים כאן. הרובע היהודי הישן נמצא בחזיתו של בית העירייה (כיכר Rathaus ) מוגן בפירמידת זכוכית.
בית הכנסת Roonstrasse Synagogue אחד מחמישה בתי כנסת באזור שהיו לפני תקופת הנאצים.היחיד מהם שנבנה מחדש.יש בו כיום תצוגה לא גדולה על חיי היהודים, מסעדה כשרה ממוקמת בקרבת מקום,באותו הרחוב.
בית הקברות היהודי- ב Deutz, מהצד השני של נהר הריין, נמצאו בו קברים מ1423.
גם לקתדראלה של קלן יש נגיעה ליהודים, בה נשא הארכיבישוף ב1266 נאום שטנה שהוביל לטבח. בחלונות הזכוכית של הדום ניתן לראות דמויות מהתנ"ך כמו אברהם,יצחק, יעקוב ,שלמה ושלשה חלונות זכוכית מראים בציוריהם דמויות של יהודים (עם כובע מיוחד שלבשו בתקופת ימי הביניים להבחין אותם כיהודים מיתר הציבור).
מיינץ שפייר וורמס
ערים בעלות היסטוריה יהודית ארוכה לאורך נהר הריין.
במיינץ יש בית כנסת,היחיד בגרמניה עם חלונות ויטראז' שעוצבו על ידי מרק שאגל
בשפייר חומת הגטו מהמאה ה-11 לאורך רחוב היהודים,נשמרה בחלקה כמו גם המקווה הנזון ממימי הריין,ואולי זה המקווה המשומר ביותר באירופה כולה.
וורמס עיר שהיוותה מרכז יהודי בימי הביניים, רחוב היהודים Judengasse הציורי לאורך חומת העיר . ובעיקר בית הקברות העתיק עם מעל 2000 מצבות ושרידי מצבות.
בית הכנסת של רש"י המשוחזר, שבמקור הוקם ב1034, כולל בית רש"י עצמו בו מוקם כיום מוזיאון יודיקה לא גדול.
רשימת הקהילות היהודיות בגרמניה, מספרי טלפון ואי מייל
כשרות ושירותי דת.
עיר
קהילה
שירותי דת-מקווה,בית כנסת,בית קברות , מלונות, מסעדות, מעדניות
מאפיות, קצבים כשרים
ברלין
Berlin
מסעדה
Arche Noah 79/80
Fasanenstrasse
Charlottenburg
Tel : 030-882-6138
גלאט כושר,נמצא בקומה שנייה של מרכז קהילתי יהודי בית כנסת ישן.
מסעדה
Beth Cafe
כתובת:
40 Tucholskystrasseלא רחוק מרחוב Oranienburger.
(0) 30 – 281 31 35
מדי יום מ11.00 עד הלילה.שישי עד 17.00 בקיץ ועד 15.00 בחורף
בית כנסת
Joachimsthaler Str. 13
Joachimsthaler Str 13
אורתודוכסי אשכנזי
בית כנסת
Chabad Lubawitsch Berlin
16A Ballenstedter Str
טלפון:
49-30-891-2531אורתודוכסי כללי
בית כנסת
Chabad
Augsburger Srr33
030-21280830
אורתודוכסי כללי
חב"ד ברלין
בית כנסת
Berlin Gemeinde
Fasanenstr 79
טלפון:
030-8842030כללי.
חנות כשרה
Kolbo
Auguststr.77/ 78
(ברלין מיטה)
מדי יום מ11.00 עד הלילה.שישי עד 17.00 בקיץ ועד 15.00 בחור
חנות
Plazel
Passauerstr. 4
030/2177506
מעדנייה
Kosher-Deli
Goethestrasse 61
Tel.: 030 315 09 243
kosher-deli@gmx.de
חנות
Kol-Bo
Auguststr.77/78 (Ecke Tucholskystr.)
Tel.:030/2813135
חנות
Pläzl
Passauer Straße 4
Tel.: 030/2177506
Sigismundstrasse 19
מסעדה
Jdische Gemeinde
Fasanenstr.79/80
Tel.:030/880280
מלון
Hotel
Tucholskystrasse 40
: 030 281 3135
בית כנסת ומטבח כשר
מכולת
Kachol Laven
Passauer Str.4
Tel : 030-217-7506
מכולת
Schalom
Wielandstr 43Tel : 030-312-1131
חב"ד
CHABAD LUBAWITCH BERLIN
Ballenstendter Str. 16A
Tel: 49-30-891-2531
Fax: 49-30-8909-6777
Email: BChabad@aol.com
מינכן
Munchen/ Munich
,Horner
Kaulbachstrasse 46
חנות – מוכרת מוצרים כשרים(לא רק. צריך לבדוק ולשאול).
מסעדה ו/או חנות
Danel Feinkost
Pilgersheimerstrasse44
בשוק Viktualienmarkt
טלפון:
0049-89-669-888גלאט כושר
ועוד חנות/ מסעדה של אותם בעלים ב:
9 Westenriederstrasse
00.49.89.22.80.0.2.58
מסעדה
Carmel Communal Center Restaurant
Reichenbachstrasse 27
טלפון:
49-089-20-24-0032גלאט כושר.
בית כנסת
Georgen Strasse
Georgen Strasse
ספרדי-אורתודוכסי
בית כנסת
Possartstr
Possartstr15
כללי אורתודוכסי
בית כנסת
Reichenbach Strasse
Reichenbach Strasse 27
כללי אורתודוכסי
מסעדה
Cohen’s Jewish Specialty Restaurant
פתוח מצהרי יום, קטרינג, ושירותי טייק אווי
Theresienstr. 31
0) 89 – 280-9545)1
מסעדה
Restaurant Carmel
Reichenbachstr.27/
Tel.:089/2014565
בית חב"ד
CHABAD LUBAWITSCH OF MUNICH
Prinzegenten Str. 91
Tel: 49-89-419-02812
Fax: 49-89-477-699
Email: chabadmuc@t-online.deBad Nauheim
מסעדה
Jüdische Gemeinde
Karlstr.34
מלון
Accadia
Lindenstr. 15/ Frankfurterstr. 22: 0603-239068
דיסלדורף
Dusseldorf,
מלון
Gildors hotel
Collenbachstr 51
: 0211-488005
אוגסבורג
Augsburg,
מאפיה
Donath Werner
שעות פתיחה 06.00-13.00
Tel : 069-526-202
וויסבאדן
Wiesbaden
חנות מכולת
Danel Feinkost
Viktualien-Markt, Westenriederstrabe 9
Tel : 089-2280-0258
קלן
Köln/ Cologne
מסעדה
Koschere Kantine Weiss
Roonstrasse 50
טלפון:
49.22.12.40.44.40
בית כנסת
Roonstrasse
50 Roonstrasse
49-221-92156010
אשכנזי
מאפיה
Koscher Bäckerei Lipowitz
Roonstr. 61
Tel. 0221-8017895
מלון
Leonet
Rubensstr 33
: 0221-236016
חב"ד
CHABAD LUBAWITSCH COLOGNE
Hochstaden Str. 15Tel: 49-221-921-560-30
Fax: 49-221-240-6237אכן
Aachen
קצב
Aviv Butchery & Deli
Hanauer Landstrasse 50המבורג
Hamburg
חנות מכולת
Al Makor
Schaferkampsallee 29
Tel : 40 44 46 68
אפשר להזמין אוכל כשר.
מאפיה
Horner Yohnn
Kaulbachstr 46Tel : 089-39-7247
היידלברג
Heidelberg
מסעדה
Mensa der jüdischen Hochschule
(College Restaurant)
Tel : 06221 168 767
Theaterstr. 9
קונסטנץ
Konstanz
חנות
Nisskoscher
שטוטרגארט
Stuttgart
חנות
Koscher-Laden
Hospitalstr.36
Tel.:0711/2283603
מסעדה
Restaurant Schalom
Hospitalstr.36
Tel.:0711/294752
אולם
ULM:
בית חב"ד
CHABAD OF WURTTEMBERG
Olga Str. 93
Tel: 0731-969-1691
Fax: 0731-969-1692
chabadwuttemberg@eudoramail.comפוטסדאם POTSDAM
CHABAD OF LAND BRANDENBURG
Gutenberg Str. 60Tel: 49-331-270-5090
Fax: 49-331-270-5416
Chabadp@aol.comאופנבך
OFFENBACH AM MAIN
CHABAD OFFENBACH AM MAIN
Kaiserstrasse 109
Tel: 49-69-8200-3614
Fax: 49-69-8200-3626
ChabadOffenbach@yahoo.comקייל KIEL
CHABAD OF KIEL
Tel: 0431-716-4486
Fax: 0431-716-4488דרזדרן
DRESDEN
CHABAD DRESDEN, GERMANY
Merseburger Str. 1