מרכז ודרום אמריקה
 
Chichen-itza (מקסיקו)
המקדש ב  Palenque(מקסיקו)
Ollantaytambo-(פרו)
מאצ'ו פיצ'ו- (פרו)
קיר אינקה Sacsayhuaman (פרו)
קווי נסקה Nazca Lines (פרו)
האבנים מוזיאון איקה Museum of Ica, Peru(פרו)
Puma Punku, ו Tiahuanaco   (בוליביה)
איי פסחא Easter Island
העיר טיקל Tikal (גווטמאלה)
 
תרבות המאיה
תרבות המאיה
 משויכת ל2000 לפנה"ס, תקופה שבתרבות אחרת לא היה עדיין שימוש בברזל או גלגל אפילו.שנות העוצמה והפריחה של המאיה הן באלף הראשון לספירה .
בשנים 300-900 לספירה בנו בני המאיה מאות ערים במרכז אמריקה-חלקן היום אתרים ארכיאולוגיים.בימינו אתרים אלו נמצאים במדינות גואטמלה, בליז, דרום הונדורס, מאל סלוודור מקסיקו.. יותר ממחצית אוכלוסיית גואטמלה היום, הינה צאצאי המאיה.
לוח השנה של המאיה
,אחד ההישגים המרשימים שלהם. התחשיב מחולק ל-2, אחד לוח שנתי של 365 יום מבוסס על סיבובי הארץ סביב השמש
האסטרונומים ,הבחינו כי מיקומו של כדור הארץ יחסית לשמש ירח משתנה מעת לעת. הם חישבו את המרחק של שנת שמש ,ושנת ירח . וקבעו את השנה 3372 לפנה"ס כתאריך הראשון של הלוח.
לוח זה אמור להתאפס ב2012.
הלוח השני הינו רק בן 260 יום, לוח זה שימש להגדת עתידות והימנעות מביש מזל. רק אנשי הדת הכירו אותו ויכלו לקרוא אותו, פשוטי העם היו מתייעצים איתם לפני אירועים חשובים,כמו לידה או נישואין(או בסדר הפוך רצוי) אם ילד נולד ביום "ביש מזל" היו מחכים עם מתן שמו עד שיהיה יום מזליסט.
 
במתמטיקה הם פיתחו חשיבה מתמטית מורחבת.
הם היו הראשונים שיצרו את הסימול לאפס. שיטת המספרים , מחושבת לפי עשרים, ועשתה שימוש רק בשלשה סמנים מתמטיים – מקף לספרה 5 , נקודה לספרה 4 וספירלה לספרה 0. הם עשו שימוש בסידור של קשרים שנקרא quipu כדי לשמר מידע מתמטי.סוג הקשר ,אורכו, וצבעו- היו בעלי משמעות.
 
כתב אנשי המאיה , הינו סוג של הירוגליפים (חרטומים) נמצא על אבני ענק , וספרים יוצרו מקליפות עץ. שיטת כתב היד התבססה על סימנים מסוג מיוחד. האגדה מספרת על האל פטרון כתב היד, איצאמנה. הכתיבה נעשתה ללא שימוש בכלי חריטה. כתב החרטומים שולב בכתב ציורים של דמויות אדם (אלו היו עשירים לפי התלבושת).ממצאים רבים נמצאו על מצבות ומקדשים.
 במהלך השנים בני המאיה הפכו לאיכרים מצליחים ,בנו מאות ערים מאבן, לכל אחת מהן סגנון ארכיטקטוני מאפיין שלה. מהמאה השלישית לפנה"ס ועד בערך 800 לספירה. בני המאיה פתחו בתוכנית בניה ענקית והערים מכילות, פירמידות-מקדשים , ארמונות, ביצורים, ובתים למטרות ציבוריות .
הערים המרכזיות הן Tikal, Copan ו Chichen Itza כל עיר מדינה כזו הייתה עצמאית שלטונית .השליטים של הערים נלחמו לעיתים האחד נגד השני, הם נלחמו על אסירים שיילקחו לצרכי קורבנות אדם לאלוהיהם. רק אצילים, ואנשי דת-שלטו.
המאיה בנו רשת דרכים מסועפת במטרה לעודד פעילות מסחרית. פיתחו שיטות חקלאיות ומערכות השקיה.
מרבית אנשי המאיה היו איכרים שהתגוררו ביערות בבקתות, והגיעו לערים לצרכי מסחר או פולחן דתי. בכפרים גידלו תירס, דבש, טבק, קקאו, ירקות ,ברווזים ותרנגולי הודו. התוצרת החקלאית הספיקה לכפריים ואף לכלכלת העירונים.
הם שיחקו כדורסל, באירוע שהיה חלקו פסטיבל דתי וחלקו משחק ספורט. אירועי דת היוו חלק משמעותי מתרבות המאיה.

 ערים רבות נשלטו על ידי אנשי הדת, כמו על ידי האצולה. אנשי צבור ומנהיגים נקברו בתוך המבנים.ארכיאולוגים מצאו עצמות אדם בתוך המבנים.
אחד המקדשים היפים שיש מוכר בתור Giant Jaguar, נבנה לפני 800 לפנה"ס ב Tikal גווטמלה.
אנשי המאיה התפללו לגשם,אדמה,רוח, וחיות ששימשו כאלים.
היגואר המסתורי הוא אל-חתול מוערץ. הוא היה בעל הבית של העולם התחתון, וסמל לגבורה ומלחמה.
המאיה האמינו כי האלים יהיו שבעי רצון מדם אדם, ולכן היו חותכים את עצמם ומנקזים את הדם לקורבן או מקריבים אדם שלם על העצמות והגידים.
המקדשים מוקמו בחלקים הגבוהים , רק אנשי דת וחשובים יכלו להיכנס למקדשים.
כל אחת מהערים האלו, נהגה לפי חוקי דת משותפים, לוח שנה ייחודי,וטקסים שהיו החל ממשחק כדור ועד קורבן אדם. המאיה הקדומים שלטו באסטרונומיה,מתמטיקה, אמנות ואדריכלות ופיתחו שיטה לכתיבה על אבנים, קרמיקה,ונייר.
איפה התגוררו המאיה?
 

 איי פסחא Easter Island

איי הפסחא נקראים כך, כי הספנים ההולנדים שהגיעו לכאן, הגיעו בפסחא ב1722 .
האיים הנמצאים במחצית הדרך בין צ'ילה וטהיטי באמצע האוקיינוס השקט .רוב האי שומם.
לא רחוק מחוף הים שורת  פסלי ענק במשקל 14 טון, עם ראשי אדם
גבוהים מאד פנים אל האי שחורים נקראים Moai,
חלקם עם כובעים ורודים.
לא יודעים- מאיפה הגיעו התושבים, לאן נעלמו, למה בנו את הפסלים הענקיים, איך ניידו אותם?
 
כנראה שהתושבים הקדומים הגיעו מאיי פולינזיה- הם שייטו בין האיים , אולי נטשו את היבשת האבודה( גירסה מקומית של אטלנטיס)
תור היירדאל סבור היה שהפסלים הענקיים אינם מתאימים לפוליניזיה אלא יותר מתאימים לדרום אמריקה שם ניתן למצוא אתרים דומים של אבנים מסותתות להפליא מונחות זו על זו , כמו מאצ'ו פיצ'ו בפרו למשל.
המדענים לא קיבלו את התיאוריה וזלזלו במחברה שאינו סוציולוג או אנתרופולוג. הוא החליט לעשות מעשה ובנה את "קון טיקי" ,במשך מעל 100 יום שטו הספנים בספינה במבנה דומה לספינות האינדיאניות הקדומות ,ובסוף המסע הגיע לאיי פולינזיה.
כלומר – אפשרי. ואולי המתיישבים באיי פסחא היו בעצם אינדיאנים מדרום אמריקה שנדדו? אולי אלו ראשוני בני האינקה?

הפסלים נבנו בערך בשנת 1400-1600 .דמויות גברים- כנראה מנהיגים או אלים,לא ברורה עדיין שיטת הבנייה של הפסלים מאבן טוף בלוע הר הגעש. שיטת ההעברה והניוד של הפסלים ששקלו טונות רבות באי שתושביו לא הכירו את הגלגל אפילו.
המקומיים סיפרו כי הפסלים פשוט קמו והלכו למקומם החדש. אחרים טוענים כי התושבים הקדומים היו בעלי כוחות על טבעיים והצליחו להזיז את הפסלים בכוח המחשבה בלבד.
קשה לנו לקבל את ההסברים האלו כסיבות מדעיות .
חובה לציין כי מתוך 887 פסלי מוא הקיימים באי- רק 288 נמצאים במקומם החדש ליד הים, היתרה נמצאים במקום הייצור, או ב"דרך"
בניסיונות של חוקרים כיום לנייד פסלים מסוג זה בתוואי השטח הקשה ,הפסלים מתפוררים.
אריך פון דנקן טען כי חייזרים עזרו לתושבים הפרימיטיביים בשינוע הפסלים.
תור היירדאל ניסה לבנות פסלים דומים, ולנייד אותם על גבי בולי עץ קשורים ולגלגל באופן זה- כדי להוכיח את האפשרות הזו.
לא ברור למה רק כשליש מהפסלים הגיעו ליעדם? האם נגמרו המשאבים לשינוע? או שאולי זו הייתה המטרה המקורית?

יותר מוזרים מהפסלים הם הכובעים הורודים , חלק מהם בקוטר 2.5 מטר ולא מצליחים עד היום להבין איך הביאו את הכובעים המוכנים מאבן געש בצפון האי, ואיך הלבישו אותם על הפסלים?
הפסל הגדול ביותר ,גובהו 23 מטר. על הזמן החלה תחרות בין קבוצות שונות באי,כאשר כל אחת ניסתה להראות שלה יש "גדול יותר" . ככל שהפסלים היו גדולים יותר- היה קשה יותר לבנות, לנייד אותם ויותר אנשים וחומרי גלם נדרשו לצורך זה. המון עצים נכרתו כדי לשמש להעברת הפסלים, היבול גווע,החלה מצוקה כלכלית . התושבים שחיכו לניסים ונפלאות שאמורים הפסלים לחולל התאכזבו והחלו לאכול אחד את השני. רבים ברחו מהבתים למערות כדי להישרד, אחרים ברחו בספינות מהאי שהתדלדל
וככה מצאו אותו ההולנדים.
עד מהרה הגילוי לא הטיב עם התושבים שנותרו, חלקם מתו במחלות חדשות שהגיעו מאירופה וחלקם נלקחו לעבדות בפרו.רוב השבויים לא הגיעו עד פרו אלא גוועו במסע. אבל את התרבות לא היה מי שישמר עוד.
במחצית המאה ה-19 הגיעו כמה מיסיונרים לאי- בו היו רק כ-100 תושבים שקיבלו עליהם את הנצרות.רק פסלי מואי נותרו על החוף שריד לתרבות שנמוגה.

 
Puma Punku, ו Tiahuanaco   (בוליביה)


מבנה מגליטי ענק. איך הם הקימו אותו  אז, לפני אלפי שנים? אבנים במשקל 100 טון, איך הם הרימו אותם, ולשם מה? איזו מטרה?
שער השמש ב Tiahuanaco

הכניסה למקדש Kalasayaya ב Tiahuanaco

אזור אחר של מקדשים,אבנים ענקיות במשקל 100 -150טון שנחתכו ישר ומהוקצע והובאו מרחק ק"מ רבים מכאן. המיקום בדרום Akapana יתכן שהייתה לו חשיבות, בגלל התצפית של ההרים הקדושים במזרח הרחוק .אולי זו הסיבה לבנייתם של המבנים הענקיים כאן.היות והם לא השאירו שרידים כתובים, כל ההשערות הן אגדות שהתפתחו במשך השנים.מה שכן ברור שאנשי האנדים ,על תרבותם הלא מפותחת במאה ה-5 לספירה, לא יכלו לפתח טכנולוגיה מתקדמת לשנע ולבנות מבנים אלו, גם אנחנו כיום היינו מתקשים לעשות זאת. ואז השאלה כמובן...אז מי בנה ,איך?  ולאיזו מטרה?

 
האבנים מוזיאון איקה פרו Museum of Ica, Peru
לא רחוק מקווי נסקה נמצא המוזיאון ובו אבני איקה. –אלו מאובנים עם שרטוטים שונים (דינוזאורים, חיות ) וגם שרטוט מוח האדם ,כאילו נוירולוג בן ימינו ניתח ושירטוט את המיפוי.

כל הזכויות לתמונה שמורות ל BIBLE
 


 

קווי נסקה Nazca Lines (פרו)

מעל מישור נסקה ,בפרו מבחינים (בשעת טיסה) בקווים-מסילות ענק המסודרות באופנים גיאומטריים שונים. לשם מה הכינו את המסלולים? האם ביקרו כאן גורמים מעולמות אחרים?
אחת התופעות הגיאוגרפיות המדהימות בתבל. על פני מדבר pampa, בערך 300 דמויות יוצרות קווים ישרים ,צורות גיאומטריות ותמונות של חיות וציפורים, ציורי ענק המגיעים לאורך של 270 מטר.
צורות דומות של בעלי חיים וכנף נמצאו על כלי חרס שנמצאו במקום. מניחים שהציירים האלמונים היו בני נסקה, תרבות עתיקה שחיו כאן באלף הראשון.כאשר הגיעו האינקה במאה ה-12, הנסקה נטמעו בהם.
המקום התגלה על ידי ארכיאולוג מקומי בראשית המאה ה-20, אבל לא התרגשו מהתגלית. רק בשנות ה-40 חקלאי שערך מדידות של מערכות השקיה קדומות, שרטט לו את הקווים שמצא על הקרקע ולאט ראה כי הוא מצייר בעל חיים ענק .


 את השרטוטים חדים וברורים ניתן לראות מהאוויר. יש שלשה אספקטים מסתוריים במישור נסקה.
ראשית –הקווים הישרים, לאורך ק"מ רבים חורצים את המדבר לכל הכוונים, חלק מהקווים נראים כאילו אקראיים ולא ברור הכוון.
שנית – רבים מהקווים יוצרים צורות הנדסיות ,זוויות, משולשים,ספירלות – הם יוצרים מעין "כבישים" ונראה ששימשו קבוצת אוכלוסיה גדולה מאד.
שלישית –קווים רבים יוצרים צורות של בעלי חיים ובעיקר בעלי כנף.
האם הצורות האלו של בעלי חיים- הם צורות ה"אלים" הקדומים, האם אלו "כבישים" או דרכים ואת מי שימשו במדבר הזה, אולי הקווים הם מעין מפה ענקית עתיקה, איך האנשים שהתגוררו פה לפני 2000 שנה ידעו עקרונות גיאוגרפים וטכנולוגיים כל כך מורכבים? מי תכנן את הקווים? מי ארגן את העבודה?
החוקרים חשבו כבר על ה"כול" על מסלול בריחה של חלליות, על אצטדיון אולימפי מסוג אחר, אתר של תצפיות אסטרונומיות,אולי לוח שנה עתיק יומין,אולי אלו הודעות לאלים שיראו אותן מהשמיים? וכל אחד כיד הדמיון הטובה על כולם.





 
 קיר אינקה Sacsayhuaman (פרו)
 


המקום נמצא בצפון העיר Cusco, במרומי ההר כ3555 מטר מעל פני הים בין אזורי Cusco ו San Sebastian. הפארק הארכיאולוגי מכסה כ200 אתרים בתוכו ואלפי מטרים.
Cusco- קוסקו היא עיר הבירה העתיקה של שבט האינקה. כיום עיר משולבת מעברה האינקה, והכיבוש הספרדי הקולוניאלי
כאשר הכובשים הספרדים הגיעו לכאן הם לא יכלו להבין איך הפרואנים הפשוטים (בורים, פשוטים מאד,)הצליחו לבנות מבני ענק כאלו? אבל הספרדים היו שבויים בתפיסות עולמם הצרות והדתיות, וסברו שאלו אתרי פולחן דתי.
הגודל הוא עצום- 25 זוויות, 60 קירות,משקל החומה כ70 טון הסלעים המרכיבים את החומות הובאו ממרחק של  קילומטרים רבים (כיצד?) הארכיאולוגים מייחסים לחומות גובה רב יותר ממה שנמצא בפועל.
 
מאצ'ו פיצ'ו- (פרו)
Machu Picchu העיר האבודה של בני האינקה, התגלתה רק ב1911  על ידי היסטוריון אמריקאי, הוא לא הצליח במסעו הראשון לפענח את המבנים שכן העיר הייתה מכוסה בצמחיית ג'ונגל סמיכה, רק בשנים הבאות הגיעו משלחות שחפרו ,ניקו וגילו את העתיקות
 והספרדים החמדניים לא מצאו אותה יתכן בגלל שהיא ממוקמת על רכס הר נמוך משכניו, ולכן שומרה. למעשה מאצ'ו-פיצ'ו אינה עיר בכלל, כנראה נבנתה על ידי האינקה כאחוזה מלכותית, במאה ה-15 ננטשה כאשר הספרדים הגיעו לקוסקו והדרכים נחסמו . מיקומה מעל נהר Urubamba. אפשרה את השימוש בה למטרות צבאיות ואדמיניסטרטיביות .המקום אינו נראה לעין, עד שמגיעים קרוב....ואז נדהמים.
המבנים בנויים מאבן גרניט מהרי האנדים, חלקן שוקלות יותר מ50 טון, ויחד עם זאת מסותתות ישר להפליא ומונחות זו על זו ללא חומרי גיבוש והדבקה ואי אפשר להכניס זבוב בין אבן לאבן.
האתר מחולק לפי היעוד של כל חלק- שלטוני, פולחני, אזרחי.במקום הארמונות, המרחצאות, המקדשים וגם 150 בתי המגורים .
 כנראה שזה האתר ממנו ניתן ללמוד הרבה על תרבות האינקה האבודה שלא השאירה סימנים כתובים, רק השערות, אחת מהן שהמקום שימש לפולחן דתי ,אולי כוהנות-נשים, או מקום התבודדות לנשים- וזאת על סמך שלדי נשים שנמצאו במקום.

 
ההשערה המקובלת שהמיקום המסתורי של העיר, נובע מסיבות אסטרונומיות או גיאוגרפיות.
חיתוך האבנים הישר כל כך, נדיר לתקופת הבניה, אף תרבות עתיקה לא הצליחה לחתוך ככה אבנים- מהיכן הטכנולוגיה?
 
 
 
 
Ollantaytambo-(פרו)
כפר בפרו, בעמק Urubamba המוכר לא פחות בשמו " העמק המקודש של האינקה" במקום מקבץ מרשים מאד של עתיקות הנמצאות בקצה הכפר. כנראה מסמנות את ניצחון האינקה נגד הספרדים הפולשים ב1536

 


 
מקדש ב  Palenque(מקסיקו)
אתר המאיה Palenque, מהווה אתר ארכיאולוגי לא גדול , נמצא כמה ק"מ מהעיר הנושאת שם זה, באזור מדינת Chiapas במקסיקו. נמצא שעתיים מ San Cristobal de las Casas. האתר אינו גדול מאד ומכיל כמה אטרקציות :
הארמון- El Palacio
המקדש El Templo de las Inscripciones, ובו נמצאת המצבה המלכותית Tumba Real

המקדש

הארמון
 העיר טיקל Tikal (גווטמאלה)
העיר הוקמה ב300 לפנה"ס והתקיימה עד 900 לספירה וננטשה אז.יתכן שבשל מלחמה או מגיפה- לא ברור. העיר הייתה נסתרת מהעין במעבה היערות ורק עוררה מיתוסים על העיר האבודה. היא התגלתה במאה ה-20, בהדרגה. עד היום לא נחשפה כולה יתכן שהמטרה היא ליצור אצל המבקרים את תחושת הגילוי הראשוני, ויתכן שהסיבה פרוזאית הרבה יותר- תקציב.
כמעט כל המבנים הם מקדשים דתיים ומעט מאד בתי מגורים (ועד כה נחפרו כ4000 מבנים) מה שמביא להרהור לאיזו מטרה שימשה העיר?האם הייתה אתר פולחן ואם כן מדוע בגודל כזה? ואם הייתה עיר מסחרית מדוע כמות המבנים הדתיים?
אתרים מפורסמים במקום- הכיכר הגדולה שהיא מרכזה של העיר, אקרופוליס צפוני שבו נמצאו שרידי עצמות השליטים. מצבות אבן שמתארת בכתב חרטומים את האומנות.אקרופוליס מרכזי- שהיה כנראה מכלול מגורים ואדמיניסטרציה ולכן סמוך לארמון.
ארמון היגואר הגדול שהוא המקדש החשוב ביותר הנמצא לצידו מבנה מדרגות שהיה מקדש קבורה.
המבנה הגבוה ביותר הוא בגובה 65 מטר בנוי מאבן גיר שנחפרה מתוך הבזלת המקומית.



 

Chichen-itza (מקסיקו)
אתר ארכיאולוגי מפורסם נוסף במפרץ מקסיקו . מרשים ללא כל ספק ועם תופעות לא מוסברות ולא מובנות כיצד אנשים קדומים כל כך כמו המאיה בנו.
אחת התופעות המדהימות הם הצללים על גרם המדרגות בימים של "שוויון יום ולילה"(כאשר שעות היום שוות לשעות הלילה) ממחצית מרץ ועד מחצית ספטמבר , הצללים על המדרגות יוצרים דמות של נחש נע.
גם עמודי המקדש של הלוחמים מדהימים בפיתוליהם.
הפרמידה של קולקלן , ענקית ובלתי מוסברת.