שיט

אחת הדרכים המאוד מקובלות לטיולים בצרפת היא שיט בתעלות ובנהרות. בצרפת קרוב ל-10.000 ק"מ של תעלות. התנועה הימית הייתה דרך התחבורה היעילה והמהירה עד הקמת רשתות מסילות הברזל. כאשר התעלות ננטשו, חלקן נסתמו ורובן הוזנחו.

במלחמות שהיו באירופה במאה ה-20 הופגזו מסילות הרכבת, והצרפתים חזרו להשתמש בתעלות באופן חלקי וזמני. החוק הצרפתי מחייב את הרשות המקומית לתחזק את התעלות, ורשויות רבות הזניחו אותן. בשנות ה-80 של המאה ה-20 חברות פרטיות גילו את הפוטנציאל האפשרי בהשטת תיירים.

שלב ראשון הוא להחליט שמעוניינים לבצע את הטיול בדרך של שיט. לבדוק מידע על חברות שונות, בארץ ובחו"ל. במידע-מרבית המפעילים מפרטים את מה שנדרש ממך כשוכר לקבלת החלטה-

המדד הראשון- באיזה דגם לבחור?

יש עשרות רבות דגמים של סירות, לפי קטגוריות שונות, אביזרים שונים וגודל משפחה שונה-בד"כ מפורט גם המחיר של כל דגם או שירות, ואם לא- כדאי לבדוק.

הספינות מצוידות-במטבח אביזריו, סלון, חדרי שינה וכל מה שצריך. השכרה של כלי מיטה, מגבות וציוד נוסף אפשרית תמורת תשלום נוסף ברוב החברות.

המדד השני הוא כמה זמן-כמו בשכירת רכב, יש אפשרויות שונות משבוע ועד חודשים.

מדד שלישי- מחיר. רצוי להשוות את המחיר של המפעיל בחו"ל מול מחירים של חברות השכרה ישראליות שמשמשות כמתווכות. אם פערי המחירים אפסיים או נמוכים מאד, שווה לשקול נסיעה דרך אחת החברות הישראליות.

תמחור נוסף הוא עלות צריכת הדלק/סולר, יש מפעילים ששיטתם כמו בהשכרת רכב, קיבלת מיכל מלא-תחזיר מיכל מלא. אחרים מחייבים לפי שעת מנוע. כדאי לבדוק את הנתון לפני ההשכרה. תשלום דומה מתבצע לגבי מיכלי הגז לבישול- הנוסעים מחויבים בתשלום על פי כמות הצריכה.

תשלום נוסף שכדאי לברר לגביו –מה קורה במקרה של נזק לסירה:

יש שתי אפשרויות מקובלות:

תשלום גלובלי של עלות נזק לסירה (נניח 1000 יורו) הנוסע מפקיד את הסכום בכרטיס אשראי, ואם יש נזק מורידים את הסכום על ידי המשכיר. (כמו בהשכרת מכונית)-הבעייתיות היא כמובן שאין לך, כשוכר שום יכולת להעריך עלות תיקון נזק אם התרחש.

תשלום ביטוח מפני נזקים – משלמים סכום משתנה (בערך כ-70-100 יורו) ביטוח, שהוא תשלום מראש, ולא מחזירים אותו גם אם אין נזק.

תשלומים נוספים שיש להביא בחשבון: תשלום עבור עגינה בחלק מהמקומות, חלק מהמעברים ב"לוקים" מחויבים בתשלום בחלק מהספינות גובים "דמי ניקיון" גם אם אתם משאירים ספינה נקייה ומוכנה למסדר המפקד.

תחשיב עלות –שעשה עבורי ידיד , עד 100 יורו לשבוע על הוצאות נלוות (לא כולל דלק).

את התשלום מבצעים מהארץ עד שלב קבלת הוואוצ'ר לספינה.

יש חשיבות למסלול-  אם אתם עם ילדים, בדקו את האתרים והאטרקציות לאורך המסלול המוצע. יש אפשרות לשיט הלוך ושוב, או שיט לכיוון אחד.

טיפ- אם אתם רוצים להזמין פריטים ייחודיים, כולל אפילו אופניים לילדים, או מיטת תינוק- רצוי מאד לעשות זאת מהארץ.

 קל מאד להפליג.

קודם כל צריך להגיע משדה התעופה לחור שבו ממוקמות הספינות- צריך לבדוק טוב טוב את דרכי הגישה של נקודת העגינה של ההתחלה והסיום. ישנה אפשרות לשכור רכב ליום אחד- משדה התעופה, מאפשר הצטיידות במזון למשל וניידות יעילה עד לנקודת העגינה. אפשרות אחרת היא נסיעה ברכבת לעיירה הסמוכה ומשם לנסוע במונית (אפשרי לתאם מראש) לנקודה.

הבעיה היחידה בצרפת היא השביתות, מספיקה שביתה קלילה של נהגי מוניות, כדי שתמצאו את עצמכם בבעיה קשה.

 כאשר אתם מקבלים את הספינה יש מי שמדריך אתכם לגביה ונותן ייעוץ על המסלול.

טיפ- המפות בספינה הן השגרתיות ביותר, שווה לרכוש מפות מפורטות יותר תמורת יורו בודדים בחברה. המפעיל עונה על כל שאלה גם הנודניקית ביותר, בתנאי שתשאלו אותן.

בד"כ שטים ביום כ-100-200 ק"מ כולל מעבר ב-"לוקים" (lock) המתנה, התארגנות- כל זה דורש זמן ואין "קפיצת דרך" – כשש שעות ביום לפחות מוקדשות לשיוט ותפעול.

הסכר- הלוק מטרתו להשוות את גובה המים בתעלות. השומר גר ליד הלוק (או אשתו לעיתים קרובות) פותח את הלוק אחד קופץ מהספינה ועם החבל קושר אותה ל"נקודת עגינה" שעל הגדה.(שיטה אחרת עם יתדות שתוקעים במעגן). עד 3 סירות יכולות להיכנס למרחב הלוק בו זמנית. ואז השומר מרוקן את המים מהמרחב הסגור, משווה את גבהי המים ופותח לכם את השערים, ואתם ממשיכים הלאה. לעיתים קרובות אפשר לקנות אצלו מאפים ריבות או יין. הלוקים פתוחים עד הערב בלבד. אין שיט בלילה.

ככל שיש יותר לוקים, המסלול איטי יותר לתנועה.

חוקי התנועה- מהירות מוגבלת תוסבר לכם על ידי המפעיל, אבל היא נמוכה כ-10 קמ"ש. (יותר איטי מאופניים).

החוקים מאד דומים לכביש, ומי שיודע לנהוג בו, יסתדר גם במים, בהנחה שאינו נוהג כמו נהג ישראלי חצוף. זכות קדימה יש לספינות גדולות, בדיוק כמו לאוטובוס בכבישים. המסרים בין הספינות הם לא על ידי צעקות אלא בשיטה של צפירות, תקבלו הסבר מפורט כמה צפירות לאיזו מטרה, וכמו שלומדים מורס, מהר מאד תדעו –צפירה ארוכה היא שמישהו מתכוון לעקוף אותך.

בתעלות אין רמזורים, אבל יש תמרורים ושלטים המעידים על התקרבות ללוק או "זהירות צומת לפניך".

במהלך השיט מאד נוח לשוט בשיירה של 2-3 ספינות, מקל על פתיחת וסגירת לוקרים. במיוחד אם בספינה שלכם יש אבאימא ושלשה פעוטות.

טיפ להביא 2-3 זוגות של כפפות עבודה, העבודה עם החבלים אינה נעימה כל כך בידיים חשופות, ולך תסביר למוכר קשיש חסר שיניים בחנות לכלי עבודה מה אתה מחפש עבור הידיים.

טיפ שני- להביא משקפת, ככה ניתן לראות מרחוק אם הלוק סגור או פתוח. וגם את זה קשה להסביר למוכר ההוא חסר השיניים.

איפה אוכלים? אפשר לקנות מצרכים בכפרים שלידם עוגנים, אפשר לבשל ולאכול בספינה. בשביל להסתובב מאד נחוצים אופניים.

 האזורים המקובלים לשיט הם קנאל דה מידי (דורדון), בורגונדי, ולואר.

הביאו בחשבון שבקיץ אתם לא "לבד" ולעיתים התנועה איטית במיוחד במעבר הלוקים, כאשר מצטבר תור של ספינות.

 אתר מידע מאד מפורט על שיט, מה עושים ואיך ,בטוח ,תאונות ועוד

 חברת שיט  וגם יש הסברים מפורטים

 ההפנייה האחרונה מרכזת קישורים למספר חברות שעוסקות בנושא ההשכרה בעולם.

 חברת שיט בצרפת(גם) קראון בלו ליין - עם 9 אזורי שיט שונים-מידע מפורט, סוגים מסלולים ומחירים

Crown blow line-600 ספינות

חברה שנייה עם מבחר יותר מצומצם Locaboat-300 ספינות

חברה שלישית Rive de France חברה גדולה וותיקה עם 130 ספינות

 לואר

אתר נוסף

 בורגונדי