מקומות מצמררים

בלי מומיות-קטקומבות-שלדים-מבנים שננטשו מכל הסוגים ,טירות עם סיפורי אימה, כמה אתרים שלא תרצו לבלות בהם את הלילה.

קפלת העצמות ב - Evora פורטוגל

בעיר אבורה בחבל  אלנטז'ו נמצאת כנסייה Igreja Real de São Francisco אטרקציה מקברית במקצת קפלת העצמות Capela dos Ossos. שורות של עצמות וגולגלות של 5000 נזירים שהוצאו מהקברים כדי לפנות מקום לאחרים. מאות גולגולות ושלדים שבורים משמשים כטפט לקירות.

למרות האווירה הקריפית במידה ניכרת, הקפלה מושכת תיירים מכל הגילאים. אגב מה שכתוב על הכניסה

Nós ossos que aqui estamos, pelos vossos esperamos  או בתרגום לעברית - אנחנו העצמות כאן מחכות לשלכם..... (אם זה מה שהבנתי - לא נחמד בכלל מצידן להיות כל כך בהמתנה לשלנו)

אם אני בעניין של עצמות אז יש לא מעט אתרים מהסוג הזה (Kutna Hora או  Sedlec בצ'כיה ואחרים)

אי הבובות במקסיקו Isla de las Munecas 

איש אחד שהיה השרת/משגיח של האי נתקל באחד הימים בבובה של ילדה שטבעה. הוא תלה את הבובה על העץ, לזיכרון והוקרה לאותה ילדונת. מאז המשיך לתלות עוד ועוד בובות במשך 50 השנה הבאות. הוא עצמו מת מטביעה באותם המים. היום זוהי אטרקציה לתיירים שממשיכים להגיע ולתלות בובות. המקומיים טוענים שהבובות מזיזות את העיניים, גפים, ויש כאלו ששמעו אותן מתלחששות אפילו.

יער מתאבדים ביפן Aokigahara

למרגלות הר פוגי' - האתר השני בהעדפתו למתאבדים ברחבי תבל (אחרי גשר הזהב בסן פרנסיסקו) יותר מ-100 איש מתאבדים כאן בכל שנה. בכניסה ליער יש שלטים המבקשים "חייכם הם מתנה מאלוהים ,חישבו על הוריכם ועל ילדיכם. דברו על מה שמציק לכם"  יש צוות מיוחד של מתנדבים שמחפשים גופות ומביאים אותם לקבורה (זק"א של היפנים). היער עצמו שקט מאד שכן הרוח נחסמת בגלל צפיפות העצים. טיילים כאן מתבקשים לסמן את המסלול שלהם בסרטים צבעוניים כדי שידעו למצוא את דרכם החוצה ולא יצטרכו לאסוף אותם בעוד שנה עם צוות האיסוף.

לחשוב פעמיים לפני שמסתכלים על הסרט

פובליה באיטליה  Poveglia - אי המתים

אי קטן בלגונה של וונציה - שמרבית 160.000 תושביו נפגעו במגיפה השחורה. קבר המוני לקורבנות המגיפה השחורה  נמצא(lazaretto ). נפוליון השתמש בו לשמירת כלי נשק. מ-1922-1968 היה כאן בית חולים לחולי נפש והשמועות סיפרו כי הרופא כאן עינה ורצח הרבה מאושפזים, עד שאיבד את שפיותו.

כיום האי כולו אינו מאויש, עומד למכירה, במטרה להקים מרכז נופש-בית מלון יוקרתי-אבל .....מי יקנה אותו?

גשר הכלבים המתאבדים Overtoun Bridge בסקוטלנד

לא ברור למה הכלבים בוחרים לקפוץ מהגשר כאן. מאז שנות ה-50 קפצו מעל הגשר תריסרי כלבים, אל המפלים בגובה רב. לא ברור למה דווקא כאן, היות ולכלבים יש חוש ראיה מצומצם-אין להם תחושה של מרחק כנראה אבל מה הם מחפשים שם?

אבל כנראה שהסיבה איזשהו ריח שמושך אותם על מותם.


גבעת הצלבים בליטא

כנראה תחילת המקום הייתה במהפכה ב-1831 נגד הצאר (זו שלא הצליחה) היו הרבה מתים ולא כולם נקברו, ולכן המקומיים העמידו צלבים לזכרם. בתקופה הקומוניסטית היה כמובן אסור לעסוק בפולחנים דתיים, אבל המקומיים המשיכו בהעמדת צלבים והמשיכו עוד ועוד . כיום יש במקום כ100.000 צלבים והאפיפיור הפך אותו גם לאתר קדוש. בשל כך ב-1993. הפך לאתר עליה לרגל קתולי. מרחוק אפשר לחשוב שזה בית עלמין ענק- אבל אין אף קבר. המגיעים ממשיכים להוסיף צלבים לזכר בני משפחתם ,גם התיירים .

עיר המתים Dargavs ברוסיה

במערב רוסיה, מרחוק נראית כמו כפר חביב של 100 בתי אבן קטנים במורד הגבעה, אבל בעצם אלו קריפטות מלאות עצמות. רבים מהמתים נקברו כמו המומיות במצריים עם הביגוד והחפצים האישיים. הסיפור היותר מצמרר על אנשים שאיבדו את משפחתם (מגיפה, מלחמה ויתר מרעין בישין) היו נכנסים לתוך הבקתה – הם ידעו שבהעדר קרוב משפחה נוסף איש לא יקבור אותם והעדיפו להיקבר בעודם בחיים.

ואם אני בענייני קברים אסיים עם ערפדים ויהדות.

בית הקברות היהודי בפראג

בית קברות הוא ממילא מקום קצת מעורר חלחלה, אבל בית הקברות העתיק של יהודי פראג שנבנה ב-1478, אנחנו מכירים אותו בהיבט היהודי על-12 השכבות של הקברים. 12,000 המצבות ו-100,000 הקבורים שם.

 אבל הערפדים מכירים אותו בהיבט אחר. הרובע היהודי בכלל ובית הקברות בפרט מהווים מזה מאות בשנים, מוקד לסיפורי הערפדים שרובם במרכז-מזרח אירופה .

אחרי כל זה- כוס חלב חם ועוגיות אחרת לא יעבור הלילה J.

 

yonit@yonitour.co.il כל הזכויות שמורות ליונית