תהלוכות פרחים

לפני שנים רבות, כשבני זוג היו מתחתנים, כל אנשי הכפר היו יוצאים לתהלוכה ומלווים את החתן והכלה, בכרכרות ועגלות מקושטות, לעבר הכנסייה ואפילו עד למיטה. לעומת זאת, במאה ה-21, בני הזוג הולכים לרבנות, תולים קישוט במכונית ואת הפרחים מארגנים בסידור פרחים יפה על השולחן. בהולנד, משמרים את המסורת הישנה עד היום. אמנם ללא חתן וכלה, אבל עם הרבה מאוד פרחים.

ניתן לחלק את תהלוכות הפרחים בהולנד לשני סוגים מרכזיים: תהלוכות של מגדלי פקעות הצבעונים, אשר מתקיימות במהלך חודשי האביב, במקביל לפריחת הצבעונים. מטרתן הנוספת היא פרסום ושווק הצבעונים.

עד שנת 2007 התקיימה תהלוכה גדולה באלסמייר (Aalsmeer) ,אבל גם כיום מתקיימות תהלוכות אחרות בעיירות הסביבה. הידועה בהן היא תהלוכת Noordwijk Bloemencorso תהלוכות סידורי פרחים סביב נושא מרכזי מתקיימות באביב, באזור ה"משולש" בין אמסטרדם - אוטרכט לרוטרדם.

סוג השני של מרבית התהלוכות ומצעדי הפרחים הססגוניים והמרתקים, מתקיים במחצית השנייה של חודש אוגוסט ובמהלך חודש ספטמבר. אלה חגיגות מסוג אחר ופרח אחר - הפעם אלו פרחי הדליה. לא רק שהפרח שונה, אלא גם התהלוכה שונה. למה פרחי דליה? הרי לא ממש משווקים אותם.

הסיבה פשוטה מאוד - קיימים פרחי דליה רבים בהולנד וההולנדים נוטים להשתמש קודם כל במה שקיים וזמין. מדובר בפרח רב-גווני, הפורח מסוף חודש יולי ועד חודש ספטמבר. היתרון המרכזי שלו הוא שגם אם קוטפים פרח מהצמח, תוך כמה ימים צומח פרח חדש על אותו גבעול. מעבר לכך, אלה פרחים חזקים וססגוניים ומכאן השימוש בהם.

.

מדובר בתהלוכות עם התארגנות שונה מהרגיל: ללא חתן וכלה ובלי ניסיון לשווק פרחים לייצוא, אלא פעילות קהילתית, שכל חברה למתנס"ים הייתה שמחה להפעיל. קבוצות של תושבים, על פי התאגדות מקצועית (שריד לגילדות של פעם) או שכונתית, כיתות של בית ספר או קבוצות נוער, תזמורת וכל התארגנות אחרת, שמקימים את הבמות הנוסעות שלהן. לא מדובר בתהלוכות בעלות אופי מסחרי וגם אם כן, כמות המתנדבים המשתתפים היא עצומה. מעבר להכנת הבמה הנוסעת וקביעת האייטמים שלה, בסיומו של כל ערב מתקיימות פעילויות של משחק, בילוי ושירה בציבור, של ועדת קישוט.

קשה מאד לתאר את התהלוכות האלו-אבל לא להפסיד!

yonit@yonitour.co.il כל הזכויות שמורות ליונית